יום חמישי, 22 בינואר 2015

טרום מלחמה לפני בחירות

התהליכים הצבאיים במזרח התיכון הובילו אותי לכתוב את הפוסט הזה. שינויי ראשי מנגנונים, שינויי סטטוס קוו ומהלכים אסטרטגיים יכולים להחשב ל GAME CHANGER בכל הקשור לבחירות בישראל. שסוקרים את תהליכי המאקרו, רואים תמונה מעניינת.




אם מנתחים כל סיטואציה בנפרד, אולי לא נראה השפעה מיוחדת על מהלך הבחירות הקרוב. אולם כאשר מסתכלים על התמונה הכללית, בונים את תהליכי האסקלציה ומנתחים סיטואציות לעומק, רואים כי נוצר פה אפקט הדרדרות ביטחוני מטריד שיכול להשפיע בקלות על מהלך הבחירות הקרוב. 
תהליכי התסיסה מתוך המדינה ומחוצה לה דוחקים את ראש הממשלה בנימין נתניהו לחזית המאבק, גורמים לו להצטייר כמעורה בתהליך המאבק נגד הטרור והחשיפה התקשורתית שלה הוא זוכה מחזקת אותו פוליטית, ללא ספק. נתניהו מוכשר ככל שיהיה, יודע את חוקי המשחק ומשתף פעולה עם זה. אני משוכנע שהגורמים שהחליטו על התקיפה בלבנון ידעו בדיוק מי נמצא ברכב ומהי המטרה, האם זה היה מהלך פוליטי? בחיים לא נדע, אני רוצה להאמין שלא.

הגיבורים בפיגוע בתל אביב

"ביטחוניסט" כראש ממשלה
כאשר מדברים על המאבק בטרור, ראש הממשלה הוא המתאים ביותר בעל הידע הנרחב ביותר בטרור. למרות שכל מדינה מנסה לנכס לעצמה "ביטחוניסט" ברשימה, זה עדיין לא משכנע את קהל הבוחרים כי הם המפלגה המועדפת. אני משער, ללא כל בחינה מעמיקה כאמור, כי ישנם 4 מנדטים "צפים" שעדיין לא ידוע לאן ילכו. אם המפלגות לא ילכו על הקלף הביטחוני במקביל לקלף החברתי-מדיני, ולא רק במינוי כזה או אחר של אנשי ביטחון לשעבר, הם ימצאו את עצמם יורדים בכמות המנדטים ומאבדים גובה. ביבי יכול להיכשל במסגרת ההתנהלות הביטחונית הזו, אבל הוא עדיין יצטייר כנלחם בטרור, תואר אשר מקנה לו את היכולת לקבוע כי לא משנה מה הוא יעשה הוא עדיין לא יחשב כמפסיד בתהליכי האסטרטגיה הפנים ישראלית והחוץ מדינתיים.

השמועות אומרות כי ליברמן ומנסה לחבור לאחת המפלגות, אין ספק כי תקופת הזוהר שלו הולכת ומתפוגגת ויתכן כי הפילוג מהליכוד בשילוב האמבוש חקירתי עשו לו ולמפלגתו רק רע, שריון מתמודדים חסרי ניסיון פוליטי ברשימה רק ממשיכים להוריד אותו למטה בסקרים.

התקדמות המדינה האסלאמית לתוך לבנון

האם חיזבאללה יתקוף?
בשיחות סגורות אני נשאל מספר רב של פעמים האם חיזבאללה יתקוף וכיצד הוא יפעל. בתשובה לכך אני אומר כי חיזבאללה יתקשה להוציא פיגוע איכותי כעת בגבולה הצפוני של ישראל. מצבו הפוליטי בלבנון אינו יציב, המדינה האסלאמית יושבת על גבול המדינה ופוגעת קשות בצבא הארגון וכי החיסול של ג'יהאד מורנייה פגע במוטיבציה שלה לטווח הקצר. אולם ישנו הסיכוי כי הארגון יוציא לפועל מטח טילים (שכנראה ייכשל), או שינסה להחדיר מספר מחבלים לגבול המדינה, אולי לא בשביל לחטוף חייל אלא פשוט להתאבד בגבול ישראל, הם לא יכולים להסתכן בכניסת צה"ל ללבנון שוב, התשתיות שלהם עדיין לא השתקמו ב 100%. לכן או שיהיה אירוע סמלי כעת או שיהיה פיגוע ראווה בחו"ל ובעיקר באירופה, שספק אם יצליח בעקבות הכוננות העליונה אליה נכנסו מדינות אירופה בזמן האחרון בעקבות גרורות המדינה האסלאמית במדינה. 


משפט לסיכום
אנחנו עתידים לראות עוד נסיונות פיגוע בשטחי ישראל, עוד ספינים תקשורתיים, עוד נסיונות איחוד  בין מפלגות והמון המון פעילות מפלגתית. אולי זאת מערכת הבחירות צפויה ביותר, אבל ללא ספק היא לא מפסיקה לעניין ולהפתיע.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה